Historie

De Witte Walvis heeft een roerige geschiedenis. Ze is de oudste nog varende aak die werd gebouwd als plezierjacht. In 1901 loopt ze van stapel op de werf van Croles in Friesland. Het jacht is duidelijk bedoeld voor het grote water. En dat is dan ook waar zij meestal vertoeft, al meer dan een eeuw.

De aak heeft vele eigenaren en namen gekend. Na omzwervingen in het Middellandse Zeegebied ligt de aak een tijd afgemeerd in Amsterdam en langzaam dreigt ze te vergaan in vergetelheid. Begin jaren negentig koopt een liefhebber het schip. Hij laat het restaureren en doopt het De Witte Walvis. In 2000 wordt de aak eigendom van Achmea en in 2011 van Vereniging Achmea.

De Witte Walvis heeft zich in woelige wateren bevonden, maar is er sterker en mooier dan ooit uitgekomen. Daarmee staat De Witte Walvis symbool voor 200 jaar Achmea, 200 jaar van verbinding, gezamenlijkheid, vernieuwing en lef. De Witte Walvis is een schip met een verhaal, een verhaal dat er toe doet.