De Witte Walvis

Witte Walvis

Een coöperatie is gebaseerd op delen met elkaar. Daarom delen wij ons schip De Witte Walvis graag binnen Vereniging Achmea en Achmea en zetten we haar in voor ontmoetingen en gesprekken. Met inspirerende sprekers over boeiende onderwerpen. De Witte Walvis is een schip vol verhalen.

Historie

De Witte Walvis heeft een roerige geschiedenis. Ze is de oudste nog varende aak die werd gebouwd als plezierjacht. In 1901 loopt ze van stapel op de werf van Croles in Friesland. Het jacht is duidelijk bedoeld voor het grote water. En dat is dan ook waar zij meestal vertoeft, al meer dan een eeuw.

Afvaarten

De Witte Walvis vaart vanuit haar thuishaven in het Friese Koudum voor tochten over de Friese Meren en het IJsselmeer. Daarnaast vaart de Witte Walvis dit jaar ook vanuit de haven van Muiden.

Ontmoetingen

De Witte Walvis is een veelzijdig schip. Een uniek schip, je vindt er geen tweede van. Dat zegt Jappie Uithof en hij kan het weten. Jappie is onze schipper op de Witte Walvis, een Lemsteraak uit 1901. De Witte Walvis is een unieke plek om elkaar te ontmoeten én om de samenwerking te versterken. Want als je ergens moet samenwerken, dan is het wel op een zeilschip en dan helemaal op een oude aak. Binnen Vereniging Achmea en Achmea gebruiken we de Witte Walvis ook om betekenisvolle ontmoetingen mogelijk te maken. En gesprekken te voeren over relevante thema's. Hieronder een aantal voorbeelden van vaardagen.

Schippers

Jappie Uithof en Alisa Stekelenburg, de schippers van De Witte Walvis, zijn zeer ervaren. Zij staan garant voor een veilige zeiltocht langs vele mooie plekken in Friesland of over het IJsselmeer.