Verbinding in verbetering van de verkeersveiligheid

Appen tijdens het autorijden is onverantwoord. Toch gebruikt 62% van de automobilisten wel eens zijn smartphone tijdens het rijden, blijkt uit de Interpolis Barometer 2017. Interpolis startte een nationale beweging met als doel: 25% minder ongelukken. Dat inspireerde Joop van Boerdonk, directeur van Canon Nederland en lid van de Ledenraad van Vereniging Achmea, alle bedrijfsauto’s zo in te richten dat appen in de auto niet meer kan. Chantal Vergouw, directievoorzitter van Interpolis, is blij. “Iedereen die bijdraagt aan de verkeersveiligheid in Nederland juichen we toe.”

“Gedragsverandering moet van binnenuit komen”, vertelt Chantal Vergouw. “Daarom zijn we vorig jaar een beweging gestart om het verkeer veiliger te maken. De film ‘Dit kan jou ook gebeuren’ maakte daar onderdeel van uit. In de film leggen mensen een parcours af in de auto, terwijl ze op hun mobiel berichtjes beantwoorden. Ze denken dat hun ogen gericht zijn op de weg, maar ze zien de weg helemaal niet. De film had grote impact op de ruim 6 miljoen mensen die hem hebben bekeken.”

Tegelijk met de film bood Interpolis de app AutoModus aan. De app legt een layer over het startscherm van de telefoon, zodat de gebruiker eraan herinnerd wordt de telefoon in de auto niet te gebruiken. “Wij geloven erin dat je op die manier ander gedrag kunt aanleren. Uit onderzoek onder 6000 Interpolis-klanten die AutoModus gebruiken, blijkt dat zij gemiddeld 25% minder schade hebben dan mensen met een vergelijkbaar profiel zonder AutoModus.”

Ernstige ongelukken voorkomen

“Ik zag de film en heb toen meteen de app gedownload”, vertelt Canondirecteur Joop van Boerdonk. “Het liet het me niet meer los. Canon Nederland heeft 1250 medewerkers, waarvan 60% veel op de weg zit. Ze maken bij elkaar meer dan 25 miljoen kilometer per jaar. Maar rijden ze wel veilig? Kort nadat ik de film zag, hebben we besloten de Safe Drive Pod in onze bedrijfsauto’s te laten installeren. Zodra de auto in beweging komt, vervallen de schermfuncties van de telefoon. Anders dan bij AutoModus gaat het dus om een complete blokkade. Dat klinkt bruut, maar het werkt wel.”

Canon introduceerde de pod niet om het aantal blikschades naar beneden te brengen. “Ons schadepatroon was al reëel. We besparen dan ook niet zozeer op blikschade, maar we voorkomen misschien wel een ernstig ongeluk. Er is door een fout van een Canon-medewerker nog nooit een slachtoffer gevallen, maar voor hetzelfde geld gebeurt het wel. Dat willen we voor zijn.”

Beweging op gang brengen

“Ik word op mijn beurt weer geïnspireerd door Canon”, aldus Chantal. “Ik vind het geweldig dat Canon dit doet. Het verschil met onze strategie is: wij stellen het gebruik van de app niet verplicht. Wij proberen gedrag te beïnvloeden via emotionele communicatie, we helpen met technologie en we zetten in op bewustwording en oplossingen door partnerships aan te gaan met onder andere gemeenten.”

Door bij te dragen aan de verkeersveiligheid wil Interpolis ook de premie beheersbaar houden. “We zien het aantal blikschades en letselschades toenemen. Als het zo doorgaat, moeten we de premies verhogen. Het programma heeft dus alleen maar voordelen. We kunnen met verzekeren geen ongelukken voorkomen, maar we kunnen wel een beweging op gang brengen.”

Morele plicht om bij te dragen

“Dat is wat ons verbindt”, aldus Joop. “We voelen het allebei als onze morele plicht bij te dragen aan de verkeersveiligheid. We kunnen elkaar hierin versterken door erover te blijven praten. Dat is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarom ben ik ook lid van de Ledenraad van Vereniging Achmea. Achmea als coöperatief bedrijf is voor mij een heel andere dimensie van het zakenleven.”

“Geluiden uit de samenleving vertalen naar concrete oplossingen zit in ons DNA”, aldus Chantal. “Ik ben ervan overtuigd dat consumenten kiezen voor bedrijven die de juiste producten en diensten bieden én uit het juiste hout zijn gesneden. Daarom is het goed ons coöperatieve gedachtegoed actief uit te dragen.”