Het grote geheel, daar gaat het om

“De bedrijven, onze opdrachtgevers, zijn erbij gebaat dat zoveel mogelijk van de verschuldigde bedragen terugkomen van hun debiteuren”, vertelt Svetka Orbons, incassojurist bij een gerechtsdeurwaarder en lid van de Ledenraad. “We doen dat op een redelijke en billijke manier. We willen mensen niet de afgrond injagen, daar heeft niemand wat aan. Het grote geheel, daar gaat het om.”

“Ik werk al jaren als incassojurist”, aldus Svetka. “Eerst bij een grote firma en nu bij een wat kleiner bureau. Dat ligt me goed. Het grote bureau kon vaak niet afwijken van de protocollen. Nu kan ik meer maatwerk leveren. Liefst ga ik het gesprek aan met mensen. Als dat niet lukt, breng ik de onbetaalde rekeningen waar we niet uitkomen voor de rechter. Daarbij nemen we de schuldenaar in bescherming, maar ook de opdrachtgever. Want die bedrijven moeten ook blijven draaien.

Ik zie het als de laatste steun die ik kan geven. Mensen hebben een probleem, wij bieden de laatste mogelijkheid om te praten over een oplossing die voor hen ook acceptabel is. Schrijnende gevallen zie ik genoeg. Kijk, er moet betaald worden, maar op welke manier en met welke termijnen, dat kunnen we samen bepalen. Soms verwijs ik iemand naar een bewindvoerder of schuldhulpverlening. Ik geloof in het zelfoplossend vermogen van mensen, maar als ik een helpende hand kan bieden, dan doe ik dat graag.”

Meedenken vanuit eigen situatie

“Studiegenoot José van Twisk is al een tijdje lid van de Ledenraad van de Vereniging. Zij vertelde dat te weinig jongeren en vrouwen lid waren. Bovendien was Limburg nog krap vertegenwoordigd. Toen heb ik me aangemeld. Ik wilde zien: Wat steekt er achter die grote naam. Wat me opvalt is de manier waarop Achmea met haar klanten omgaat. Claims worden snel afgehandeld. En als een claim wordt afgewezen, dan belt een medewerker van Achmea meteen naar de klant om uit te leggen waarom. Dat voorkomt zo weer zeven mailtjes over en weer. Op die manier is Achmea voortdurend bezig het proces te optimaliseren en de klant zo goed mogelijk te bedienen.

Mijn inbreng in de Ledenraad is dat ik meedenk vanuit mijn eigen situatie: een jong gezin met twee werkende ouders. Ik breng naar voren wat mensen in zo’n situatie belangrijk vinden, bijvoorbeeld dat je zaken digitaal kan regelen, buiten kantoortijden. Zelf zijn we bij Centraal Beheer terecht gekomen, omdat ik om 21.15 uur een contactverzoek stuurde en om 21.20 uur gebeld werd: We kunnen u nu te woord staan.

Daarnaast laat ik nooit het juridische los. Hoe voorkom je dat je bedrijf schade oploopt door wanbetalers? Achmea heeft voor de basiszorgverzekering een aannameplicht, ze moet de mensen die zich aanmelden verzekeren. Wanbetaling is niet altijd te voorkomen, maar je kan als verzekeraar bij premieachterstand wel heel vroeg het gesprek aangaan. Daar los je een hoop mee op, weet ik uit ervaring. Achmea is daar ook volop mee bezig.”

Achmea moet blijven draaien

“Wat me drijft? Ik leer door mijn lidmaatschap van de Ledenraad de organisatie kennen. Dat leert me zoveel dat ik op die manier er iets aan ‘verdien’. Mijn ouders zijn ondernemers, van hen heb ik meegekregen: Kijk naar het grote geheel, alleen zo houd je het bedrijf draaiende. Dat speelt in mijn gedachte mee. Dat grote bedrijf Achmea moet blijven draaien, anders heb ik ook een probleem.

Dat ik de kans krijg om mee te denken, dat waardeer ik. Het is typisch Limburgs om eerst de kat uit de boom te kijken. Maar bij Vereniging Achmea is iedereen oprecht geïnteresseerd in hoe ik erover denk. Dat sterkt me, ik durf steeds meer bij te dragen.”