Dienstverlening verbreden zonder kern uit het oog te verliezen

CSU, een van de grootste schoonmaakondernemingen van Nederland, staat met 13.500 schoonmakers aan de basis van de arbeidsmarkt. Bij zusterbedrijf Tzorg, actief in ruim 300 gemeenten, geldt hetzelfde voor 9.000 thuishulpen. Duurzame inzetbaarheid van de medewerkers speelt bij deze organisaties een grote rol. “Dat thema willen we goed oppakken”, vertelt John van Hoof, voorzitter van de Raad van Bestuur van CSU. Zijn kennis en ervaring deelt hij graag in de Ledenraad van Vereniging Achmea.

“Duurzame inzetbaarheid gaat verder dan goed ziekteverzuimbeleid”, licht Van Hoof toe. “Zo zijn wij in ons bedrijf proactief aan de slag gegaan met preventie en maatregelen zoals schuldhulpverlening. We zagen door loonbeslagen dat dat nodig was. Mensen die schulden hebben stellen we gratis een budgetcoach ter beschikking. Enkele honderden medewerkers hebben daar al gebruik van gemaakt. Ze komen uit de schulden, hebben minder problemen en zijn daardoor fris op hun werk. Dat biedt niet alleen continuïteit, maar is ook eervol om te zien.

Een ander initiatief betreft fysiotherapie. Die wordt door bezuinigingen vaak uit het pakket gehaald, terwijl onze mensen soms wel fysiotherapeutische hulp nodig hebben. Die bieden wij nu via het digitale platform Hello Fysio. Medewerkers hebben via Skype een gesprek met een therapeut en ze krijgen oefeningen mee. Als het nodig is, kunnen de medewerkers een afspraak maken met de fysiotherapeut, maar heel veel kan ook digitaal.”

Kennis en ideeën toetsen

“Dit soort mogelijkheden breng ik in bij de Ledenraad van Vereniging Achmea. Ik ben sinds vorig jaar vanuit CSU als zakelijke klant van Achmea lid van de Ledenraad. Ik ben altijd onder de indruk geweest van Achmea, hoe het als groot bedrijf georganiseerd is, op coöperatieve basis. Achmea onderhoudt goede relaties met haar stakeholders. Dat vind ik knap met de grote hoeveelheid stakeholders die zij heeft. Vanuit mijn rol bij CSU is stakeholdersmanagement voor mij een belangrijke zaak, dus daar wilde ik mijn licht over opsteken.

Het is leuk mijn kennis en ideeën over duurzame inzetbaarheid en innovatie via de Ledenraad te toetsen bij een ander groot concern. Wat ik heb geleerd: je kunt niet alles zelf doen. Achmea is goed in verzekeren, in risico’s analyseren en premies berekenen. Ik zou zeggen: richt je op die core business en zoek goede samenwerking met dienstverleners. Als een klant schade heeft aan dakkapel bijvoorbeeld, keer dan geen geld uit, maar zorg dat de boel gerepareerd wordt en de zolder schoon wordt opgeleverd.”

Dienstverlening verbreden

“Met andere woorden, voor een duurzame werkwijze moet je de dienstverlening verbreden zonder de kern uit het oog te verliezen. Dat doen wij ook bij Tzorg. Wij ijveren voor een meer integrale dienstverlening die niet alleen gericht is op hulp in het huishouden, maar ook op zelfredzaamheid en het bestrijden van eenzaamheid. Onze mensen ondersteunen in het huishouden, doen boodschappen, helpen met de administratie of spelen een spelletje met de cliënten. Thuishulpen vinden het buitengewoon plezierig. En voor de cliënten en gemeenten is het ook fijn, er komen minder verschillende dienstverleners over de vloer.

Ook Achmea heeft te maken met verandering in dienstverlening. Het is zoeken naar nieuwe wegen. Verzekeren is, net als schoonmaak en thuiszorg, een commodity. Hoe kun je je daarin onderscheiden? Daarvoor moet je een excellente dienstverlening hebben tegen een scherpe prijs. Dat zijn de twee dingen om te overleven, met daar bovenop innovatie. We moeten met vernieuwende dienstverlening blijven aansluiten op de behoeften in de samenleving.

Deze manier van denken leeft bij Achmea. Maar de veranderingen in de maatschappij gaan heel snel. Hoe agile kun je als groot bedrijf zijn? Hoe kunnen we sneller inhaken op nieuwe ontwikkelingen? Vanuit mijn lidmaatschap van de Ledenraad denk ik daar graag over mee.”


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *